Summa sidvisningar

onsdag 10 februari 2016

Barbiekläder

Har alltid varit förtjust i miniatyrer... Har t.ex. jättesvårt att slänga små syltburkar mm för att jag tycker att de är så gulliga. Min sambo blir tokig på mitt samlarbeteende... Så förut, när jag var yngre, brukade jag sy en del kläder till Barbie. Egentligen började det med en bok jag fick av en storasyster, där alla Barbies outfits fanns samlade, allt ifrån Diors new look till YSL:s Mondriankollektion.. Boken fick mig intresserad av 1900-talets mode, så när alla på högstadiet skulle delta i en utställning med temat 1900-tal valde jag och en kompis att sy upp kläder till Barbie och ställa ut. Det var så mysigt, medan alla andra slet med att göra trista historieplanscher så satt jag och Fanny i syslöjdssalen och skvallrade och sydde.
   Sedan dess har jag inte hållit på någonting med det (kanske är bäst egentligen, inte så normalt med en vuxen person som leker med dockor...) men när jag packade upp en flyttlåda för ett tag sedan så hittade jag de gamla dockorna! Så jag bestämde mig för att sy en till klänning av en stuvbit jag hade över. Fördelen med att göra dockkläder är att de är billiga, tygåtgången är minimal, det är ett kul sätt att prova idéer på och Barbie gnäller inte om man råkar sticka henne med nålen ;-). Nackdelen är att det är svårt att komma i kläderna sen... Inte ens den värsta sortens Kissie-bantning med kattmat kan hjälpa dig!

Tillbaka till dåtiden

Ärmen veckas och ska påminna om en holkärm. Är nöjd med de små inprovningarna...

Stängs med hakar

Helcirkelkjolen fästs med ett band i midjan, som man syr ihop styckena med via tråckelsöm.

"Kommer du hit ofta eller?"
De här brudarna, som medverkade i 1900-talsutställningen, ska gå på svartklubb ikväll och dansa charleston. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar