Summa sidvisningar

fredag 2 juni 2017

lagning som livsstil

Hej på er alla tio läsare denna underbara fredagskväll!

Jag sitter med havet fond och lagar mina favoritjeans. Har lagat dem otaliga gånger och kommer troligen fortsätta tills jag får makramefläta dem till armband eller något när bara några trådar återstår... 

Eftersom jag inte tillhör den skaran med sk thigh gap slits mina strechjeans ner snabbt i grenen. Har inte ekonomi att hela tiden köpa nytt och dessutom tycker jag det är helt idiotiskt. 

Även om sådana åtgärder som att laga trasiga kläder känns futtiga nu när tex USA bestämmer sig för att lämna Parisavtalet, ger det mig ändå någon form av lugn. Det handlar om att ändra inställning och sluta konsumera - vad håller vi på med egentligen?! Vi agerar som om konsumtion är det enda sättet till tillväxt, men för bara två generationer sedan levde man ju inte så, då tog man tillvara på allt och man skapade också kläder som höll. Nu ersätter vi kultur med shopping, vi bygger gallerior som aldrig förr, vi adopterar shopping som ett intresse och en livsstil, och folk tjänar allvarligt stora pengar på att blogga om all skit som de konsumerar. Förlåt för ranten, men det gör mig så irriterad. Och mest irriterande är den aspekten att folk tycker att dessa bloggar är en viktig röst för kvinnor. Oh please! 

Arbetsstation

Klipp bort allt nedslitet tyg. Rita ut hålet på mönsterpapper och märk ut trådriktning.

Nåla och tråckla fast. Avsluta med sicksack runt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar