Summa sidvisningar

söndag 26 juli 2015

Sovmask

Nu går vi visserligen mot mörkare tider snart (å vad jag låter positiv!) men en sovmask, eller vad de nu kallas, är alltid bra att ha i min mening. När jag har svårt att sova brukar den fungera utmärkt, speciellt på våren när morgonsolen strilar in genom fönstret vid fyratiden på morgonen... Imorgon slutar också semestern för mig, och då brukar det vara extra svårt att få sömn. 
Här är mönstret jag ritade. Använde mig av min befintliga mask, men det går ju såklart att improvisera, kanske
bäst att i så fall vika pappret så man får symmetri från mitten av näsan.

använde mig av gamla stuvar som fanns hemma. Jag föredrar blanka tyger, skönt att ha nära ansiktet. Vidare hade jag en bit vadd på rulle samt snedremsa samt ett resårband. Det är bra att välja något mörkt tyg så man får bra skydd mot ljuset. Man kan prova att hålla de tre lagren intill ögonen så man kollar att det blir ett bra resultat.


Klipp ut på fodret, huvudtyget och vadden. Sömsmån behövs inte.


Nåla ihop de tre lagren.


Sy en raksöm runt stycket.
Sydde rutor i tyget, vilket såklart inte är ett måste. Men jag tycker det ser snyggt och sofistikerat ut, vilket är viktigt när man ska sova!


När du är klar med rutorna, sy fast snedremsan genom att vika den på mitten.


Klipp till en resår i rätt längd för ditt huvud. Man vill inte ha den för tajt - då gör det ont efter ett tag. Inte heller skall det vara för slappt - då åker den lätt av under natten. 
Mät resårbandets längd och bredd (lika brett som mitt måttband) och gör ett band att trä resåren i. Bandet skall vara ganska precist så resåren får plats. 

Så har vi det färdiga resultatet! Baksidan... 

Och framsidan! Sov gott ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar