Summa sidvisningar

lördag 3 maj 2014

Decorative stitch / the Miss Bennet

För ett par månader sedan sydde jag den här klänningen från Ottobre. Älskar verkligen det här klassiska snittet! Inte så värst ungdomlig design kanske men jag kan inte låta bli att tycka om den. Kalla mig kulturtant om ni vill :-). Jag sydde den här från ett jättebilligt linnetyg (tror det gick på 39 kr /meter). Misstaget jag gjorde var att inte först tvätta tyget! Jag hoppas att den kommer att klara en tvätt utan att krympa allt för mycket, men hittills har jag inte vågat tvätta den. Ett annat misstag var själva linnetyget. Även om jag tycker att linne är jätteskönt är det ju stört omöjligt att röra sig i utan att få skrynkligt! Så nästa gång blir det syntetiskt linne, det ser precis lika ut (typ) men skrynklar inte.
Från mönstertidningen 
Lucy matchar ju så hon måste vara med på bilden! 

Tyget skrynklar sig direkt men jag är glad ändå. 


Oh här sitter jag och är intellektuell.. I wish.
Hur som - snittet påminner mig om min all time fave Eliza Bennet,
självklart spelad av Jennifer Ehle och ingen annan!  



Ärmdetalj. Klänningen har fickor vilket kan skymtas i bilden.

Dekorationssömmen är gjord för hand med moulinégarn.


Jag tyckte faktiskt om mönstret så mycket så jag gjorde om den i äkta krossad sammet. Har egentligen aldrig gillat materialet men ville ge det en ny chans. Tycker det blev riktigt bra! För att få fram formen på klänningen fäste jag pärlor där sömmen annars skulle sitta. Tycker det blev en kunglig effekt! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar