Summa sidvisningar

lördag 19 april 2014

Let's go amish!

Har med min mors hjälp sytt en tidlös vinterkjol i ylle. Mönstret kommer från Simplicity (70-tal) och jag fick det av mor som hittade det på Erikshjälpen. Det är faktiskt en jätteenkel modell att sy! Kjolen består av fyra våder med dragkedja i sidan. Kan tänka mig att det skulle vara jättesnyggt att sy en likadan i något mer somrigt tyg också, men just när jag köpte det här tyget (på Olssons tyger, Sveavägen) var det mitt i kalla vintern. Ångrar att jag inte fick den färdig tidigare, men det kommer ju fler vintrar :-).
                                                      
                                                                   Mönstret, enkelt, snyggt, tidlöst

Katten undrar vad jag håller på med...

Morsan, även kallad mönsterpassningens häxmästare

Kjolen framifrån

Dragkedja och linning som fästs med metallhyskor. Tråcklade dragkedjan för att få till 
mönsterpassningen.

Enligt mönstret skulle linningen klippts i fyra delar, men vi satte fodret bakom istället då två lager ylletyg blivit på tok för tjockt.

Kjolen från sidan

Så här ser den ut på! Trodde den skulle vara för liten först
när jag såg mått a la 70-tal (strl 38=midja 67 cm!) men den satt perfa!
Varning för underklädeschock! Haha. Kjolen är i alla fall helfodrad, fodret sitter fast
i linningen och dragkedjan. Sydde fodret på overlocken eftersom det går mycket snabbare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar